10 דברים שלא ידעתם על השלג • דוד גדנקן

    דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שלא ידעתם על השלג • דוד גדנקן
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אנו בציפייה דרוכה, בעיקר תושבי ירושלים, חברון, גוש עציון והיישובים בהרי הגליל העליון צפת, רמת הגולן וכד', לסופת השלגים שתבוא אי"ה עלינו לטובה. 10 דברים שרציתם לדעת על השלג.

    א.  בספר שמות (פרק ד' פסוק ו') נאמר: "ויאמר ה' לו, עוד הבא נא ידך בחיקך ויבא ידו בחיקו ויוציאה והנה ידו מצורעת כשלג". בספר במדבר (פרק י"ב פסוק י') כתוב: "והענן סר מעל האהל והנה מרים מצורעת כשלג וגו'" . השלג כמבטא צבע לבן, התמיהה שלג במצרים או במדבר סיני?.

    ב.  בספר ישעיהו (פרק א פסוק י"ח) נאמר: "לכו נא ונוכחה יאמר ה', אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו וגו'" ובפרק נ"ה נאמר: "כאשר ירד הגשם והשלג מן השמים ושמה לא ישוב כי אם הרוה את הארץ והולידה והצמיחה ונתן זרע לזורע ולחם לאוכל".

    ג.  שלג הינו אחד המשקעים היורד אלינו בצורה של פתיתים רכים, פריכים ולבנים. למעשה אלה הם פתיתי קרח הנופלים מהעננים אל הקרקע.

    ד. היווצרותם של פתיתי השלג, כדוגמת טיפות הגשם, נוצרים בעת של לחות גבוהה באוויר. כשהטמפרטורה נמוכה מאד, לפחות טמפרטורה של קיפאון דהיינו 0 מעלות, או פחות מזאת. אדי המים שבעננים עוברים תהליך של 'ריבוץ' (דפוזיציה בלע"ז), תהליך פיזיקלי בו גז כלשהו הופך למוצק. במקרה שלנו אדי המים הופכים לגבישי קרח.

    ה. גבישי הקרח שנוצרו בקור בתוך העננים מתגבשים בד"כ סביב גרגר זעיר של אבק או של חיידק כלשהו. כשהגבישים צוברים משקל הם מתחילים ליפול לכיוון הקרקע. כדי שגבישי הקרח- השלג, יגיעו לקרקע ויצטברו עליה חייבת הטמפרטורה של האוויר להיות נמוכה מאד כפי שציינו לעיל 0 מעלות ופחות מכך. אם לא ישרור קור שכזה באוויר, יהפכו גבישי הקרח לטיפות מים דהיינו גשם.

    ו.  כשפתיתי השלג נמצאים בתהליך נפילה ארצה הם נוגעים זה בזה ומתגבשים לצורתם הקלאסית הידועה, צורה של פתיתים משושים. חלק מהיווצרות צורה זו של פתיתי השלג קשורה להרכב הכימי של מולקולת המים.

    ז.  פתיתי השלג הנערמים על הקרקע צבעם לבן בוהק. צבע זה גורם להחזרת אור בעוצמה רבה. בהחזר האור הזה של השלג ישנה סכנה גדולה לאדם הנמצא בשטחי השלג רחבי הידיים. הסכנה הינה של סנוור מחד ושל שיזוף צורב של חלקי הגוף הגלויים. זו הסיבה שהגולשים על השלג או הצועדים בערבות השלג באזורים הקרים מאד (קרחונים למשל), חובשים משקפי שמש כהים, להגנה על עיניהם ולבושים היטב לצורך הגנה מהקור ולהגנה מצריבת העור.

    ח.  למרות תופעת הקור העז בעת ירידת השלגים ובוודאי באזור בו השלג מצטבר, חייבים לציין כי לשלג עצמו כושר בידוד מעולה. היות השלג חומר מבודד נובעת מכך שכמות אוויר גדולה כלואה בו. המשקל הסגולי של השלג הינו עשירית (10%) מהמשקל הסגולי של המים. תופעה זו מסבירה את המקרים בו אנשים שנקברו זמן ארוך בתוך השלג (בעיקר באזורי מפולות שלגים), נותרו בחיים. חום גופם נשמר כי מעטה השלג בודד את הקרקע ושמר על חום גופם.

    ט.  השלג יורד ומצוי רק בכשליש משטח כדור הארץ. באזור הצפוני של כדור הארץ בין קו הרוחב 35 לקוטב הצפוני, ובדרום כדור הארץ בין קו הרוחב 35 לקוטב הדרומי. ירידת שלגים הינה תופעה נדירה באזורים הטרופיים והסובטרופיים. יש אזורים בכדור הארץ בהם השלגים אינם מפשירים אלא הופכים לשלגי עד או בשמם האחר קרחוני עד. התחממות כדור הארץ בשנים האחרונות, גורמת להפשרה מוגברת של קרחונים ויש בה סכנה סביבתית עתידית (הצפת יבשות וכד').

    י.  השלג מביא גם להתפתחות של תרבות הנאתית וספורטיבית, הנאה המנוצלת על ידי מיליוני אנשים ברחבי תבל, כדוגמת בהר החרמון שבארצנו. הכוונה לתחביב ולספורט של סקי השלג, בעיקר באמצעות מגלשי סקי מיוחדים. תרבות של מסעות וטיולים בעזרת אופני שלג, מזחלות שלג ועוד. כמו"כ יש רבים העוסקים בספורט של קפיצות סקי ממגלשות שלג וכמובן נזכיר את תחביבם של הילדים והגדולים לזריקת כדורי שלג ולבניית בובות שלג. סוג אחר של תרבות שלג הינה בניה של פסלי שלג בגדלים ענקיים (תערוכה שנתית ידועה הינה בעיר חרבין שבסין). ציירים רבים העלו נופי שלג על בד הציור . משוררים וסופרים כתבו יצירות נפלאות על השלג .

    הבה נצפה ש"סופת השלג" שתבוא על ארצנו – תהא לברכה.



    0 תגובות